18.05.2012

Dobry przepis nie jest zły - ciasto na pizzę oraz sos.

Ciasto na pizzę było moim pierwszym zetknięciem z drożdżami. Bałam się drożdży, ale po tym spotkaniu stwierdziłam, że nie było czego ;) próbowałam już kilka przepisów na ciasto pizzowe, ale ten - strzał w dziesiątkę! Od kilku dobrych miesięcy pizza zagościła w moim domu już na stałe. Przepis jest łatwy i stosunkowo szybki, nie trzeba długo czekać na wyrastanie ciasta. Polecam ;)




Składniki:
3 szklanki mąki
3 łyżki oregano
5 dag świeżych drożdży
3/4 szklanki ciepłej wody
szczypta cukru
2 łyżki oleju
1/2 łyżeczki soli


Zaczynamy od przesiania do miski mąki oraz dodania oregano i soli. Robimy rozczyn: do szklanki kruszymy drożdże, zalewamy je ciepłą (nie gorącą!) wodą, dodajemy szczyptę cukru i olej po czym mieszamy do uzyskania jednolitej konsystencji. Rozczyn wlewamy do miski z mąką, najpierw wyrabiamy łyżką do połączenia się składników, następnie ręką - zagniatamy ciasto około trzech minut Jeżeli będzie zbyt kleiste - dodajemy mąki, jeżeli zbyt zwarte - odrobinę wody. Ważna jest też temperatura wody dodanej do rozczynu - im chłodniejsza, tym ciasto będzie bardziej się "rozsypywać" przy zagniataniu. Zagniecione ciasto przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce. Ja zawsze się gdzieś spieszę, więc miskę z ciastem wstawiam do większego garnka napełnionego ciepłą wodą (nie gorącą, przecież nie chcemy go ugotować :) ) i odstawiam na 10-15 minut - ciasto w cieple szybko wyrośnie. Gdy podwoi swoją objętość przekrawamy na pół - uzyskamy dwa spody pod pizzę. Rozwałkowujemy na odpowiednią grubość, smarujemy sosem i układamy na cieście dodatki, które nas usatysfakcjonują ;)
Uwaga: przed rozsmarowaniem sosu, należy ciasto posmarować niewielką ilością oleju - olej zapobiegnie wsiąkaniu sosu w ciasto.
Pizzę pieczemy w 250 stopniach na termoobiegu. Mój piekarnik piecze jednak jak szalony, więc ustawiam temperaturę na 220. Znajmy swoje piekarniki ;)

Sos pomidorowy:
2-3 łyżki koncentratu pomidorowego
1 ząbek czosnku przeciśniętego przez praskę
łyżka bazylii
szczypta soli
2-3 łyżki wody
szczypta cukru
łyżka oleju

Łączymy wszystkie składniki na jednolitą masę. Sos nie powinien być zbyt gęsty ani zbyt rzadki. Jeżeli za gęsty - dodajemy nieco wody i rozprowadzamy, jeżeli za rzadki - ratujemy się koncentratem :) 














13 komentarzy:

Marrin pisze...

robilam kiedys z podobnego przepisu. bardzo fajny przepis :)

Grande pisze...

jak dla mnie - najlepszy :) odkąd robię pizzę z tego przepisu, ograniczyłam wyjścia na pizzę bo taka wychodzi lepiej niż w knajpie :p

Paulina pisze...

nigdy nie dodawałam oregano do ciasta:) ciekawy pomysł:D

Osowiała Sowa pisze...

Dziękuję za odwiedziny :)
My uwielbiamy pizzę - robię w każdy piątek, ale jestem na tyle leniwa, że ciasto kupuję gotowe ;)

M.J. pisze...

Polecam, pizza palce lizać! Mmmm...

Mariola Łyczak pisze...

Właśnie szukałam przepisu na sos i tu go znalazłam,lecę po potrzebne produkty do Lidla i zabieram się za pizzę.Już nie mogę się doczekać.

Grande pisze...

cieszę się, że mogłam pomóc i życzę udanego pizzowania :)!

fortepianistka . pisze...

Też robiłam niedawno. Osobiście wolę taką "domową" niż tą z pizzerii. W takiej zawsze wychodzi grubsze ciasto i można się najeść :D

Grande pisze...

jak dla mnie domowa smakuje o niebo lepiej - przynajmniej wiem, jakie składniki na niej leżą... :D
pozdrawiam :)

Kaś pisze...

uwielbiam domową pizzę, tylko... jestem zbyt leniwa by ją robić :)

Unknown pisze...

Domowa pizza zawsze najlepsza!

agattekh pisze...

Ja dotąd robiłam ciasto na pizzę bez drożdży, taki mam przepis i wychodzi pyszne zapraszam tu http://agattek.blox.pl/2012/01/Pizza.html, Twój przepis muszę koniecznie wypróbować, kupuję go :-)

Unknown pisze...

a ja polecam pizzę z grilla :)
http://www.zgrilla.pl/pizza-z-grilla-z-papryka-i-mozzarella/